(Officieel de Koningshavenbrug)
De (voormalige) spoorbrug tussen het Noordereiland en de wijk Feijenoord op Rotterdam Zuid dateert uit 1927. Sinds 1878 was er op deze plaats al een brug, de Koningshavenbrug. Dit was een draaibrug, die al snel te nauw werd. Ook was deze brug een forse hindernis voor de scheepvaart. Meerdere schepen voeren zich vast in de te smalle doorvaart. In 1918 voer het Duitse schip de Kandelfels tegen een pijler. Hierna besloot men tot de aanleg van een hefbrug ter vervanging van de oude draaibrug.
De architect was Pieter Joosting en de nieuwe brug werd in 1927 in gebruik genomen. De brug was de eerste van haar soort in West-Europa.
In de jaren ′30 was er een nogal vreemde rage. Men sprong van hoge gebouwen, hijskranen, kolentips en bruggen in het water. De hoogtes werden officieel nagemeten en er was zelfs zoiets als een (wereld?)record. Op Koninginnedag 1932 sprong de bekende internationale voetbalscheidsrechter Aad van Welzenes van een boog van de spoorbrug. Een zekere Lou Vlasblom deed hem dat na. Op 14 januari 1933 sprong Lou, om het record definitief in handen te krijgen, bij een temperatuur van rond het vriespunt, van de noordelijke toren van de Hef van 65 m. hoogte. Na 2 salto′s schiet hij kaarsrecht het water in, het talrijke toegestroomde publiek houdt de adem in… Na enkele ogenblikken komt hij boven en wordt door een motorbootje opgepikt. Als hij aan wal stapt, staat daar een agent klaar die zegt: "Vlasblom, ga je effe mee naar het bureau?" Nadat zijn moeder hem bij het bureau met een deken is komen ophalen gaan ze met de tram naar huis. Lou heeft een proces verbaal gekregen voor het zwemmen in de Koningshaven en het lopen op de spoorbaan. Een aantal dagen later wordt Lou in het stampvolle Grand Thalia Olympia Royal Theater op grootse wijze geëerd. Hij mocht vele cadeaus en zelfs een geldbedrag in ontvangst nemen.
Een week later springt een goede bekende van Lou, een zekere Tabbernee, van één van de kabelwielen van de hefbrug. Deze poging was van 6 meter hoger. Helaas kwam Jan Tabbernee niet goed terecht, hij kwam niet meer boven water. Na 3 uur haalde de politie zijn lijk uit het water van de Koningshaven. Na dit voorval bloedde de rage van het springen van grote hoogtes snel dood.
In 1993 nam Rotterdam de Willemsspoortunnel in gebruik. De Hef werd overbodig en stond op de nominatie om gesloopt te worden. Na brede protesten van de Rotterdamse bevolking werd afgezien van de sloop. De brug is nu industrieel erfgoed en een rijksmonument. Een monument ter herinnering aan de plek waar ooit de treinen naar het zuiden het centrum van Rotterdam verlieten. Van 2014 tot 2017 werd de brug op fraaie wijze geheel gerestaureerd.
Rotterdam is trots op zijn Hef, die één van de voornaamste bezienswaardigheden van de stad is geworden.
door: Hans Schippers