Nieuwe werkplaats/remise voor de RET aan de Kleiweg in Hillegersberg
In januari 2019 is de nieuwe remise/werkplaats aan de Kleiweg geopend. De oude werkplaats van de RET heeft meer dan 100 jaar dienst gedaan voor het Nederlandse openbaar vervoer. De RET nam het pand in 1960 over van spoorfabrikant Allan, een Nederlandse fabriek voor rollend materieel. In die tijd was ook het hoofdkantoor van onze stadsvervoerder nog gevestigd aan de Kleiweg. Rond 2008 nam de RET langere metrotreinen in gebruik. Het bleek niet mogelijk om die in de oude werkplaats te onderhouden. Het grootste struikelblok vormden de verticale ijzeren spanten, die door de gehele ruimte aanwezig waren. Het nieuwe gebouw is de helft kleiner dan het oude, maar de nuttige ruimte is veel groter. De werkplaats heeft licht doorlatende gevels. Prettige bijkomstigheid is ook dat men een aansluiting heeft gemaakt op metrolijn E. Voorheen moesten de voertuigen op een dieplader naar de Kleiweg worden vervoerd om te worden onderhouden.
Busstalling/Oplaadstation voor elektrische bussen
Sinds 2019 rijdt de RET ook met elektrische bussen. Uiteraard moeten deze regelmatig worden opgeladen. Doordat het nieuwe gebouw aan de Kleiweg een stuk kleiner is dan de oude remise, kon men er ook een oplaadstation voor elektrische bussen bouwen. De bussen staan er onder grote portalen. Het opladen gebeurt d.m.v een pantograaf, dit is een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt en contact maakt met de lader. Er zijn 64 zogenaamde langzame laadpunten en 3 snelladers.
Sloop van het oude gebouw
De sloop van de oude remise is niet helemaal zonder slag of stoot gegaan. Het Cuypersgenootschap, een landelijke monumentenorganisatie, vond dat het gebouw als industrieel erfgoed behouden moest blijven. Uiteindelijk heeft dit niet geleid tot het afblazen van de sloop. Het gebouw gaat toch niet geheel verloren. Sommige markante klokken en het oude RET logo zijn in het nieuwe gebouw geïntegreerd. De staalconstructie is verkocht aan een museumspoorlijn in Goes-Borsele. Het staalskelet zal in stukken worden gesneden om vervoerd te kunnen worden. Het skelet zal daar weer aan elkaar worden gelast, waarna er een nieuw gebouw zal verrijzen. Het pand krijgt vervolgens een museumfunctie
door: Hans Schippers
Hop mee naar de volgende locatie
naar vorige pagina