We zien hier één van de trams van de toeristische lijn 10 langskomen.
Nadat de gemeente in 1927 het stedelijk openbaar vervoer had overgenomen, werden er plannen gemaakt voor uitbreidingen van het tramnet en de aanschaf van nieuwe trams. Er werden in totaal 170 motorrijtuigen en 20 aanhangrijtuigen besteld die o.a. in de fabriek van Allan (de latere RET-werkplaats) werden gebouwd.
De nieuwe rijtuigen waren voor die tijd hypermodern, ze hadden een gelast stalen geraamte in plaats van een houten geraamte met staalplaat bedekt. Verder hadden zij een ruime instapdeur in het midden, in navolging van het trambedrijf van Parijs.
De trams zijn geleverd vanaf 1929, ze zijn nu dus 90 jaar oud. Het pleit voor de kwaliteit dat ze nog elke zomer een regelmatige dienst op het tramnet verzorgen. Verder worden ze uitstekend verzorgd door de vrijwillige medewerkers van de stichting Romeo die is gevestigd in de voormalige RET-remise aan de Kootsekade.
bron: "RET, anderhalve eeuw Rotterdam en openbaar vervoer" door M. v.d. Toorn
door: Nico Booij